08 October 2007

Rosa Tråd - Le Fil Rose

Idag var jag på gymmet, på min dansstep pass, som alla måndagar och jag började prata med en tjej som jag brukar småprata med innan klassen började. Hon påpekade att det var många tjejer som var iklädda i rosa. Jag svarade att det var ju den "Rosa Månaden" och att jag visste inte om de hade gjort det med meningen men det passade ju bra.

Då tänkte jag att så skulle jag göra oxå. Det är inget stor men jag kommer att ha någonting rosa på mig varje dag i Oktober månaden, var sig bara underkläder eller scarf eller hårbad... whatever men något rosa för att få känslan att jag deltar i kampen. Och så klart, kommer jag att köpa en eller två rosa banden som vanligt. Det blir min insats.

--------

Aujourd'hui, j'étais à la gym comme tous les lundis pour mon cours de "dance step" et avant le cours, j'ai commencé à discuter avec une des filles qui est là tous les lundis aussi et avec qui j'ai pris l'habitude de papoter avant le cours. Elle m'a fait remarquer qu'il y avait pas mal de filles en rose dans la classe. Je lui ai répondu que c'était le "mois rose" en faisant référence au ruban rose et à la lutte contre le cancer du sein, et que je ne savais pas si elles l'avaient fait consciemment et si c'était intentionnel ou pas mais l'occasion était bonne en tout cas.

Du coup, je me suis dit que j'allais faire ca aussi. Jusqu'à la fin du mois d'octobre, je vais porter quelque chose de rose chaque jour. Même si c'est quelque chose de petit ou d'invisible comme un élastique à cheveux, des sous-vêtements, une étole... n'importe quoi mais quelque chose de rose pour montrer que moi aussi je prends part à la lutte contre le cancer. Et bien sûr je vais acheter un ou deux rubans roses comme tous les ans. C'est modeste, mais c'est ma participation à moi.

2 comments:

  1. Din tanke är fantastisk! Däremot kan jag inte komma på en enda rosa sak som jag har hemma... varken i klädväg eller till håret. Så... ha på dig lite rosa för mig med!! :-)

    ReplyDelete
  2. Idag hade jag en rosa hårband och en rosa scarf och det fanns tom rosa på min halsband, så jag tror att det räckte för oss två. :)

    ReplyDelete