17 April 2007

Tillbaka från Paris

Home Sweet Home! Nu är jag tillbaka från Paris med en blandning av positiva minner och positiva känslor: de 10 dagar i Paris har varit underbara men det är skönt att vara hemma nu. Om jag måste summera dessa 10 dagar i tre ord skulle jag välja: mat, familj och sol. Vädret var kanon med ungefär 20 grader de första dagarna och upp till 25-27 i helgen, underbar!

Jag kom fredag, den 6e april och träffade min mamma, det är alltid skönt att träffa henne och umgås med henne, man kan slippa vara vuxen och ansvarsfull med sin mamma, man känner sig som när man var barn och livet var enkel och utan problem. :-)
Lördag, den 7e träffade jag min bästa kompis Sophie och vi åt crêpes innan hon skulle åka tåg till vår hemstad för hennes semester. Sen gick jag till Champs Elysées med min mamma och vi shoppade lite smink, gick in i den nya, gigantiska Louis Vuitton affär. Jag har jobbat där sommar 2000 men de har byggt om den och den är bara huuuuge nu! Amazing! På kvällen åt vi hon min moster och morbror i deras nya och snygga lägenhet.
Söndag, en utställning om juveler från 1900-talet, fantastisk! Och sen familj hela dagen. :-)
måndag, träffade jag en kompis och vi gick till Le Père Lachaise, det är en stor och känd kyrkogård där många kända personner begravdes: La Fontaine och Molière ligger bredvid varandra tex. Edith Piaf är också här, lika som Jim Morrison. Hans graf är kanske den mesta sett, för att hitta den, det är bara att följa folket. För vissa är det som en pilgrimsfärd.
tisdag kom min lilla syster efter en hemsk tågresa. Alla tre gick till ett nytt museet som öppnades 2006, vi gick å kolla på en utställning om Yucatan i Mexico. På kvällen år jag i en trendig kvarteret i Paris med tre av mina bästa franska kompisar och jag fick höra att en av dem ska gifta sig så vi firade med 2 flaskor champagne: grym kväll, vill ha mer av sådana!!!
Onsdag till fredag, inte så mycket, mer mamma och syrran, mer promenad, lite Starbucks (som nu finns överallt i Paris, otroligt!), mer sol, mer Montmartre och fina bilder (publiceras snart), och mera träffar med diverse vänner på kvällarna.
Lördag, äntligen! Anledningen tills att jag stannade så länge i Paris: A's möhippa i Reims (där jag pluggade). Vi var 10 tjejer, solen sken, det var mer än 25 grader, vi lekte, vi åt och drack, körde go-kart, sjöng karaoke , dansade... som A sa hela dan och dagen efter: det var kanoooon! En riktigt "Revival" helg, massa roliga minner, några pinsamma, några överraskningar men mest trevlig tid med goa vänner.
Söndag, back from Reims, hälsade på FA, min norsk vän som också är pojkvän till J som var med i möhippans-teamet. Sen tog jag mig till min moster som bjöd alla mina kusiner (de som bor i Paris just nu i alla fall) för en fika, bara för min skull: hon är grym min moster! Det var kul att se dem eftersom jag hade inte räknat med det när jag planerade min resa.
Måndag, lunch med AA, den som fick en snyyyygg diamond! Så himla glad för hennes skull men också lite ledsen eftersom hennes föräldrar verkar inte nöjd eller supportive över det. Efter detta lite shopping/promenad och på kvällen middag hos den samma AA och hennes blivande.
Tisdag var det bara en kort natt, en tidig morgon och resan. Lite kallare här i Sverige men fortfarande fin väder.


No comments:

Post a Comment