26 March 2007

Skämtar du?

Idag gick jag till Arbetsförmedligen för att officiellt registrera mig som arbetslös. Där, frågade jag tanten vid receptionen hur man gör, skapade en profil, tog en nummerlapp och väntade för min tur. Sen träffade jag Berit, en annan tant, en handläggare tant. Hon kollade mina uppgifter, pratade lite men sa ingenting viktigt eller ingenting som ska hjälpa mig, det verkar som hon visste inte så mycket... Jag undrar vad de gör egentligen på Arbetsförmedligen... Det ser ut som de bara registrerar folk så att folk kan sen få ersättning från deras A-kassa... alltså bara administrativ arbete men ingen hjälp, ingen vägledning, ingen insats alltså!

Och det var precis vad hon sa till mig! Hon frågade hur min arbetslöshet och min arbetssökande
såg ut eftersom de kunde "erbjuda" två saker: bara ren administrativ arbete eller mer i form av personlig hjälp och stöd... Jag tror att jag kommer att klara mig bättre själv, tack! Allt jag vill är att få pengar tills att jag hittar nåt på egen hand...

Den bästa, tror jag, är när vi kom till att prata om min "utländsk bakgrund" och de problemen jag kan möta pga detta.
Hon t.o.m skrev i hennes "daganteckningar" "kan ändå behöva stöd pga utländska bakgrund". Otroligt! Alltså det är officiellt acknowledged att utlänningar är diskriminerade. Nu känner jag mig nära till alla jugoslavier, alla iranier osv: back to Hisingen, välkomen till Angered och andra klass i samhället...

Som sagt, tack arbetsförmedligen men jag tror att jag klarar mig själv!

No comments:

Post a Comment